GroenLinks was al actief in een deel van de vier gemeenten (Rolde, Gasselte, Gieten en Anloo) die na de gemeentelijke herindeling in 1998 de nieuwe gemeente Aa en Hunze hebben gevormd. De gemeente telt nu 35 officiële kernen/dorpen.

De afdeling GroenLinks Aa en Hunze heeft ongeveer 60 leden. We zijn vertegenwoordigd in de gemeenteraad met drie raadsleden. De fractie probeert het beleid een zo groen en sociaal mogelijke invulling te geven. Het bestuur probeert door verschillende activiteiten - al dan niet samen met de fractie - leden en belangstellenden zo nauw mogelijk bij GroenLinks te betrekken. Bij alle activiteiten staat het streven naar een groener, socialer en duurzamer gemeente centraal.

Als je belangstelling hebt om actief te worden voor de afdeling Aa en Hunze van GroenLinks dan ben je altijd van harte welkom.

Op dit moment bestaat het bestuur uit Co Lambert (voorzitter), Johan Creemers (penningmeester en campagneleider) en Lutty van den Berg (digitaal beheerder) . De functie van voorzitter is vacant.

Het bestuur is verantwoordelijk voor de organisatie van ledenvergaderingen, waar de leden onder andere de mogelijkheid krijgen mede het beleid van de afdeling te bepalen, het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst voor de raadsverkiezingen vast te stellen en nog verschillende andere zaken. Daarnaast is het bestuur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in de partij.

De fractie zorgt ervoor dat er na iedere besluitvormende raadsvergadering – over het algemeen één maal in de twee weken – een Nieuwsbrief voor alle leden verschijnt met informatie over de laatste raadsvergadering en de standpunten van de GroenLinks-fractie. De Nieuwsbrieven worden ook gepubliceerd op onze site.

In maart 2022 bestaat de fractie van GroenLinks uit de volgende personen:

Marie Claire Neesen (raadslid en fractievoorzitter)
Lukas Koops (raadslid)
Jannie Schonewille (raadslid)