Ons bereiken regelmatig klachten over de slechte communicatie vanuit het ambtelijk apparaat van de gemeente Aa en Hunze. Er wordt niet gereageerd op telefoontjes of het duurt erg lang voor er een reactie komt, terwijl toegezegd wordt dat er op korte termijn gereageerd zal worden. Ook gebeurt het met enige regelmaat dat er een terugbelverzoek neergelegd wordt, waar geen reactie op volgt, zoals blijkt uit een check bij de betreffende beller. Soms krijgen bellers de suggestie een klacht in te dienen.

Volgens ons zegt dit iets over de cultuur binnen het gemeentehuis. De klachten betreffen niet alleen individuele inwoners van onze gemeente, maar ook vertegenwoordigers van organisaties, zoals bijvoorbeeld verenigingen voor Dorpsbelang.

Bovenstaande leidt bij ons tot de volgende vragen:

  1. Deelt u onze opvatting dat een snelle communicatie tussen het ambtelijk apparaat en de inwoners van de gemeente van het grootste belang is?

  2. Is het college op de hoogte van bovenstaande klachten?

  3. Zo ja, zijn er dan de afgelopen tijd pogingen gedaan hieraan iets te doen?

  4.  Wat denkt het college hieraan te doen of wat heeft het college gedaan?

  5. Is er zicht op de oorzaken van de gebrekkige communicatie?