Het betoog van Lukas Koops tijdens de raadsvergadering van 6 februari

Na informatieavond N34 22 januari moeten we nu wel erg snel.

Tijdens informatieavond werd duidelijk dat we als gemeenteraad niets te zeggen hebben.

Twee onderdelen (gedeeltelijke) verdubbeling van de N34 ………..ziet GroenLinks niet zitten

Aanpak verkeersplein Gieten………………………….vinden we noodzakelijk.

Waarom willen we die verdubbeling niet?

  • Aantasting cultuur-historisch waardevol gebied (Geopark De Hondsrug. Project staat haaks op Geopark De Hondsrug-filosofie)

  • Aantasting landschap en waardevolle natuur.

  • Nadelig voor recreatie in mooiste gebied van Drenthe.

  • Verdubbeling levert amper tijdwinst op.

  • Nauwelijks/geen bijdrage verkeersveiligheid. Aan het eind van de dubbele trajecten nog even gas geven om als eerste bij het tweebaansdeel te zijn.

  • Stikstof/CO2/fijnstofproblematiek. (gisteren nog in publiciteit: provincie moet per gebied in Drenthe stikstofmaatregelen nemen)

Wat willen we wѐl?

  • Maximale aandacht voor verkeersplein Gieten.

  • Varianten uitwerken en kosten inzichtelijk maken. Er is meer geld voor verkeersplein als verdubbeling niet doorgaat.

  • Maximale aandacht voor tegengaan geluidsoverlast bij verkeersplein. Geluidsmaatregelen. Daar is geld voor als verdubbeling niet doorgaat.

  • Met kunstwerken niet de hoogte in, maar onder het maaiveld.

Wat willen we met N34?

  • Geen (gedeeltelijke) verdubbeling

  • Overal een inhaalverbod, misschien met passende middenbermscheiding.

  • Op hele traject 80 kilometer.

  • Trajectcontrole

Belangrijk dat provincie bewoners van de dorpen maximaal bij proces betrekt. Betrokkenen maximaal informeren. Maak vooral ook duidelijk dat het provinciale aangelegenheid is en dat gemeenten niets te zeggen hebben. Ook niet m.b.t. eventuele geluidsoverlast. Provincie kiest voor landelijke, wettelijke norm en wij zijn bang dat dit wel eens onvoldoende kan zijn.