begroting

Begrotingsvergadering

Het drieluik van de begrotingsbehandeling in Aa en Hunze zit erop. Donderdag 22 oktober was de eerste verkennende bespreking van de begroting, op 5 november waren de algemene beschouwingen en werden er moties en amendementen op tafel gelegd en afgelopen donderdagavond 12 november was de afronding van de cyclus met het eindoordeel over de begroting voor 2021 en de stemmingen over de ingediende moties en amendementen. Ten opzichte van een week eerder kregen enkele moties en amendementen afgelopen donderdagavond nog een aangepaste inhoud en werden twee nieuwe voorstellen ingebracht in de discussies. De VVD kwam met een motie om schadelijke bermplanten als Jakobskruiskruid, Reuzenberenklauw en Japanse Duizendknoop op een doeltreffende wijze te bestrijden en daartoe met betrokken organisaties een convenant op te stellen. Combinatie Gemeente Belangen diende een amendement in om toeristisch/recreatieve bedrijven die minder dan 50 overnachtingen per jaar boeken voortaan niet langer – zoals nu het geval is – vrijstelling te verlenen voor het betalen van toeristenbelasting. De regeling was bedacht om veel administratieve rompslomp tegen te gaan. Het voorstel van Gemeentebelangen kwam voor iedereen totaal onverwacht. Ook voor de wethouder van financiën. Dat had dus correcter gekund. Uiteindelijk is van alle moties die zijn ingediend slechts één in stemming gebracht, nl de motie van de PvdA over het dringend gewenste fietspad van Spijkerboor naar Eexterveen. VVD en CGB stemden tegen, waardoor er geen meerderheid was. Argument; er wordt al aan gewerkt. GroenLinks stemde voor. We vinden een beetje druk op de ketel niet verkeerd. Verschillende moties werden ingetrokken, omdat de wethouders toezeggingen deden, waardoor de moties overbodig werden. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de afvalverwerking. Volgens wethouder Bas Luinge doet hij er alles aan om tot een betere afvalscheiding te komen, o.a. door een gedegen voorlichtingscampagne, waardoor een verdere tariefverhoging niet nodig is. Het gaat daarbij vooral om het PMD-afval; plastic en metalen verpakkingen en drinkpakken. Marie Claire Neesen van GroenLinks merkte op dat het onrechtvaardig is dat mensen, die hun afval goed scheiden, worden geconfronteerd met een algemene verhoging van de verwerkingstarieven, die veroorzaakt wordt door mensen die het niet zo nauw nemen met die afvalscheiding. En de begroting 2021, hoe liep het daar uiteindelijk mee af, want daar ging het toch om? Die is unaniem goedgekeurd.

zoutwinning

Gas – en zoutwinning

De volgende raadsvergadering is donderdag 19 november. Deze informerende raadsbijeenkomst staat in het teken van de zout – en gaswinning, waar ook Aa en Hunze mee te maken heeft. Vertegenwoordigers van in ieder geval Staatstoezicht op de Mijnen zullen informatie verstrekken over deze winningsactiviteiten in het grensgebied tussen Groningen en Drenthe en de risico’s daarvan. De verschillende raadsfracties hebben al een heleboel vragen aangedragen waar ze heldere antwoorden op verwachten. In het gebied waar dit speelt gaat het om zogenaamde ‘gestapelde’ mijnbouw; er wordt niet alleen gas gewonnen, maar ook zout en deze combinatie van activiteiten kan leiden tot extra schade en onveiligheid. Het zoutwinningsbedrijf Nedmag uit Veendam is op dit moment bezig met een vergunningsprocedure om de zoutwinningsactiviteiten in het gebied uit te kunnen breiden. Het verzet daartegen neemt toe, zoals ook blijkt uit de verschillende zienswijzen die tegen de uitbreidingsplannen zijn ingediend. Ook de gemeente Aa en Hunze heeft bezwaar gemaakt. De gemeenteraadsfracties waren unaniem in hun verzet, al vond GroenLinks dat nog wel voor een wat scherpere afwijzing gekozen had mogen worden dan nu in sommige zienswijzen is gebeurd. Helaas wordt ook de vergadering op 19 november niet in het gemeentehuis gehouden, maar digitaal.

Schriftelijke vragen over bomenkap

De werkgroep Groen Nooitgedacht heeft de gemeenteraad een brief geschreven over de volgens de werkgroep te overdadige bomenkap in deze wijk. Volgens Groen Nooitgedacht worden de bouwkavels aangeboden met de belofte dat nieuwe inwoners hier kunnen gaan wonen in het groen, maar wordt datzelfde groen even later omgezaagd om meer nieuwe woningen te kunnen bouwen. Volgens Groen Nooitgedacht wordt de wijk daardoor minder aantrekkelijk om te wonen, maar richt dit ook ecologische schade aan, temeer omdat er ook oude bomen worden omgezaagd. De GoenLinks fractie heeft over dit onderwerp een serie schriftelijke vragen gesteld aan het college. Het zal duidelijk zijn dat wij vinden dat het kappen van bomen zoveel mogelijk tegengegaan moet worden.

boomkap nieuwe wijk
meedoen

Meedoen?

Tot zover Nieuwbrief 12. Voel je je betrokken bij GroenLinks in Aa en Hunze en heb je zin om mee te doen in de (steun)fractie of het bestuur van de afdeling of wil je betrokken zijn bij bepaalde projecten, zoals bijvoorbeeld de organisatie van een politiek café, laat dan wat van je horen via aaenhunze@groenlinks.nl