Op 10 februari hebben we binnen de gemeente zoveel mogelijk kaarten verspreid om de aandacht te vestigen op Warme Truiendag. We kregen veel positieve reacties op de creatieve vormgeving van de kaart met o.a. de tekst ‘Hou de kou buiten, verwarm jezelf en de ander.’

Op 20 februari hadden we onze fractievergadering in café Homan in Eext gepland in de hoop hier een aantal belangstellenden te zullen treffen. Helaas was dit niet het geval. We beraden ons over de vraag hoe zinvol het is fractievergaderingen op locatie te blijven organiseren.

Op 22 februari hebben we in het kader van de Provinciale Statenverkiezingen samen met provinciale vertegenwoordigers van GroenLinks een politiek café georganiseerd in café-restaurant De Drentsche Aa in Schipborg. De avond stond in het teken van de kwaliteit van het water en de bedreigingen daarvan in het gebied van de Drentsche Aa. Ineke Noordhoff en Bernhard Hanskamp hielden een inleiding over het onderwerp. Na de inleidingen van Ineke en Bernhard ontstond er een geanimeerde discussie, vooral omdat enkele boerenvertegenwoordigers in de zaal aanwezig waren.

Op 9 maart hebben we met een aantal GroenLinksers flyers verspreid bij het openbaarvervoersknooppunt op het verkeersplein Gieten. Omdat het begon te regenen viel deze activiteit letterlijk in het water.

Schriftelijke vragen

De GroenLinks-fractie heeft de afgelopen tijd schriftelijke vragen gesteld over een off the road-motorrit in de wijde omgeving rond Eext en over de ontwikkeling van enkele panden in het centrum van Gieten. GroenLinks is van mening dat in deze tijd, waarin boeren het risico lopen gedwongen uitgekocht te worden en hele woningbouwprojecten in de wacht gezet worden, wel eens nagedacht mag worden over de gevolgen van activiteiten als een motorcross of een trekkertrek-wedstrijd. In 2020 heeft de fractie ook al vragen gesteld over de motorcross bij Eext. In de tussentijd zijn de problemen alleen maar groter geworden. Het wordt tijd dat er in het gemeentehuis wérkelijke keuzes worden gemaakt. Keuzes die misschien niet direct populair zijn bij een grote groep inwoners, maar die noodzakelijk zijn met het oog op een toekomstige, mooie, leefbare, duurzame en rechtvaardige gemeente. In een aantal andere vragen heeft de GroenLinks-fractie geїnformeerd naar de stand van zaken van enkele bijzondere panden in het centrum van Grieten. Het gaat hierbij om het voormalige hotel Braams, om het vroegere jongerencentrum The House en om het pand Schoolstraat 4.

schriftelijke vragen

Ingekomen brieven

Donderdag 9 maart had de gemeenteraad een lange raadsagenda om door te werken. Er waren verschillende besluitvormende onderwerpen aan de orde en twee agendapunten werden opiniërend behandeld, voorafgegaan door een vijftal ingekomen brieven. Het ging om de volgende brieven:

1. Een brief van het college aan staatssecretaris Vijlbrief over de zogenaamde Waardedalingsregeling en de subsidie Verduurzaming en Verbetering Groningen. De brief pleit er voor postcodegebied 9654 (Annerveenschekanaal) ook op te nemen in de waardedalingsregeling. GroenLinks vindt dit een prima brief.
    2. Een brief van het college met de strekking een aantal woningen aan de Zeegserweg in Schipborg geen permanente woonbestemming te geven, zoals de bewoners graag willen. Over deze brief ontstond discussie, nadat er eerst door een bewoner was ingesproken. Gemeentebelangen, GroenLinks, D66 en CDA meldden het niet met het college eens te zijn en met een initiatiefvoorstel te zullen komen.
    3. Een brief van het college over verlenging Agenda voor de Veenkoloniën.
    4. Een brief van het college aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat betreffende een onderzoek naar de geluidsoverlast van de windmolens in windparken De Drentse Monden en Oostermoer.
    5. Een brief van een inwoner van de gemeente met een zienswijze op een plan voor woningbouw aan de Elperstraat in Schoonloo. Bijzonder aan dit project is dat het college toestemming wil geven op basis van de ruimte-voor-ruimte-regeling, die in dit geval is toegepast in een ander dorp, namelijk in Anderen. Voor Schoonloo betekent doorgaan van dit plan woningbouw in het buitengebied. GroenLinks wil het buitengebied in de gemeente zoveel mogelijk vrijwaren van woningbouw. Volgens de fractie is het niet gewenst de ruimte-voor-ruimte-regeling op deze manier in te vullen. Dit onderwerp komt later nog weer op de agenda van de raad.

Overige onderwerpen

Afgelopen donderdagavond stonden de volgende onderwerpen besluitvormend op de agenda: een onderzoek van gezamenlijke Drentse Rekenkamers naar de lobbykracht van Drenthe, de begroting 2023 van PrimAH, de overkoepelende organisatie voor het basisonderwijs in de gemeente, de subsidieaanvraag 2023 voor Impuls Welzijn, de managementletter 2022 (het controlerapport van de accountant van de gemeente) en een verruiming van de vermogensnorm voor de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen tot 2000 euro. Alle voorstellen werden aangenomen, ook met steun van GroenLinks. Onze fractie wilde de verruiming van de vermogensnorm aanvankelijk met terugwerkende kracht per 1 januari 2022 in laten gaan, maar kwam tot de conclusie dat betrokkenen hun voordeel dan grotendeels af zouden moeten dragen aan de belastingdienst. Daarom is de ingangsdatum 1 januari 2023 geworden.

Opiniërend stonden de zgn. Sturingsmonitor en een Addendum bij de Woonvisie op de agenda. De fraaie titel Sturingsmonitor is gekozen voor het geheel van documenten die met elkaar de planning en controlecyclus vormen. Het totale (voorgenomen) gemeentelijke beleid, wat daarvan terechtgekomen is en hoe het bijgestuurd kan worden wordt hierin op een rij gezet. Commissielid Kyra Wudich heeft in haar bijdrage de nadruk gelegd op het belang van de verwoorde vergezichten en de samenhang van allerlei belangrijke beleidsterreinen. Ze sloot haar bijdrage af met de opmerking dat we onze problemen in een groter perspectief moeten zien en dat de huidige en toekomstige dilemma’s een andere manier van denken vereisen. Marie Claire Neesen heeft naar aanleiding van de Sturingsmonitor nogal wat vragen gesteld en aangedrongen op verscherping van beleid. In het Addendum bij de Woonvisie, dat als laatste punt op de agenda stond, staan de meest recente onderzoeksgegevens met betrekking tot woningbouw op een rij. De GroenLinks fractie was van plan onder andere nog weer eens de aandacht te vestigen op het tekort aan geplande sociale huurwoningen in de gemeente, maar kreeg hiervoor niet de gelegenheid, omdat het stuk niet aan de orde kwam vanwege tijdgebrek. Het onderwerp komt dus opnieuw op de agenda. We zullen dan ook (nogmaals) aandacht vragen voor een goede landschappelijke inpassing van nieuwe woningen en het behoud van de eigenheid van dorpen.

Tenslotte

Deze Nieuwsbrief verschijnt vermoedelijk vlak voor de verkiezingen voor Provinciale Staten, op woensdag 15 maart. Spannende dagen dus, vooral voor iedereen die de afgelopen tijd druk bezig is geweest de verkiezingscampagne inhoud te geven. Woensdagavond weten we meer.

De GroenLinks-fractie in Aa en Hunze vergadert, zoals bekend, altijd op maandagavond in het gemeentehuis. (Bij wijze van uitzondering is het overleg niet op 13 maart, maar op dinsdag 14 maart.) Iedereen is daarbij van harte welkom om mee te praten over de in te nemen standpunten. We willen graag zoveel mogelijk leden en niet-leden bij de gemeentepolitiek betrekken. Kom eens langs om te zien of de gemeentepolitiek iets voor je is. Je kunt altijd contact met ons opnemen via aaenhunze@groenlinks.nl

De GroenLinks-fractie in de gemeenteraad van Aa en Hunze:

Marie Claire Neesen (raadslid/fractievoorzitter)

Jannie Schonewille (raadslid)

Lukas Koops (raadslid)