Om te beginnen wenst de GroenLinks-fractie iedereen alle goeds voor 2024, niet alleen in je persoonlijke leven, maar ook in ruimere zin. Er is veel mis in de wereld, waardoor er veel is te doen, ook in de eigen, directe omgeving. De GroenLinks-fractie probeert daar een bescheiden bijdrage aan te leveren. We willen daarbij graag jullie steun.

De eerste besluitvormende raadsvergadering van 2024 was op donderdag 18 januari.

Bovenaan de agenda stond de installatie van de nieuwe VVD-wethouder Richard Heling. Het gaat om een vervanging van de nog steeds zieke wethouder Bas Luinge. Luinge werd al geruime tijd vervangen door Nynke Houwing, maar die had al bij het begin van haar vervanging aangegeven dat niet langer te willen dan tot begin januari 2024. Vandaar dus nu Richard Heling. Zijn plek in de gemeenteraad wordt ingenomen door Roel Poppe Lubbers.

Ingekomen stukken

nieuwsbrief 12

Op de agenda stonden afgelopen donderdag 18 januari maar liefst 17 ingekomen stukken.

In het presidium hadden de fractievoorzitters nog eens weer afgesproken dat de raadsfracties slechts beperkt de ruimte hebben om tijdens de raadsvergadering te reageren op deze ingekomen brieven.

Er is hooguit ruimte voor een paar vragen of opmerkingen en inhoudelijke discussie is niet toegestaan. Het kost sommige raadsleden regelmatig de nodige moeite zich aan deze afspraken te houden. Dat geldt ook voor de fractie van GroenLinks.

De ingekomen stukken waren erg divers van inhoud, al hadden diverse brieven te maken met zaken rond bestemmingsplannen.

Zo betrof één van de stukken de sloop van bestaande bedrijfsgebouwen en de bouw van twee nieuwe woningen in Anloo. ‘Vanwege een gebleken omvangrijke bodemverontreiniging (kostenpost boven de 100.000 euro) is besloten om een tweede woning toe te staan, zodat het plan economisch uitvoerbaar is. Hiermee wordt niet meer sec voldaan aan de ruimte-voor-ruimteregeling, maar is maatwerk toegepast om de gewenste ontwikkeling toch mogelijk te maken.’

Opnieuw wordt volgens de GroenLinks-fractie de ruimte-voor-ruimteregeling misbruikt, zoals destijds ook gebeurde in Schoonloo. Op deze wijze wordt er niet met objectieve criteria gewerkt en dat kan volgens ons niet. Daarom staan wij niet achter dit voorstel. Er was geen ruimte dieper op het voorstel in te gaan.

GroenLinks wil deze regeling daarom binnenkort in de raad aan de orde hebben.

Andere bestemmingsplanstukken gingen over de bouw van een nieuwe supermarkt in het centrum van Rolde, over recreatiepark Hof van Saksen, over Lienstukken-Zuid in Grolloo, over de recreatiebedrijven Eexterkoele en de Hondsrug bij Eext, over het terrein voor het Holland International Blues Festival in Grolloo en vergelijkbare projecten.

Ook was er een brief die de bouw van tien tot twaalf tiny houses aankondigde in Gasselternijveen. In deze brief staat de volgende merkwaardige zin; ‘Na afloop van het proces zullen wij u informeren over het verloop. Of eerder wanneer daar aanleiding voor is.’

GroenLinks wil graag van tevoren geїnformeerd worden, bijvoorbeeld over de vraag voor wie deze kleine huisjes bedoeld zijn en hoe lang er ter plekke gewoond kan worden.

Over een aantal ingekomen stukken heeft de fractie niets gezegd, omdat ze binnenkort op de agenda komen van een opiniërende raadsvergadering.

Tiny houses

Spreidingswet

Het laatste ingekomen stuk was op verzoek van de GroenLinks-fractie op de agenda gezet.

Het betrof een unaniem door de gemeente Stadskanaal aangenomen motie waarin steun uitgesproken wordt voor de gemeente Westerwolde, de gemeente waarin Ter Apel ligt, en gepleit wordt voor een goede spreiding van opvangplekken voor asielzoekers over geheel Nederland.

Asielopvang is volgens de motie een verantwoordelijkheid voor alle gemeenten en niet alleen voor gemeenten in Noord Nederland.

Tijdens de raadsvergadering heeft fractievoorzitter Marie Claire Neesen gevraagd dit punt van de agenda te halen in afwachting van wat de Eerste Kamer op 23 januari besluit over de spreidingswet en wat de uitkomst wordt van het kort geding van de gemeente Westerwolde tegen het COA.

Jeugd Gezondheidszorg

Naast alle brieven stonden er slechts twee inhoudelijke stukken op de agenda.

Het ging om de verantwoording 2022 en de begroting 2024 van Icare Jeugd Gezondheids Zorg voor kinderen van nul tot vier jaar en om het Treasurystatuut 2024.

De zorg voor kinderen van nul tot vier jaar is een verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur, die de gemeente bij Icare heeft ondergebracht.

Jannie Schonewille heeft aangegeven blij te zijn met de uitgebreide verslaglegging. Uit het verslag kan geconcludeerd worden dat door personele wisselingen een aantal activiteiten minder ver is dan gehoopt. De GroenLinks-fractie sprak waardering uit voor het feit dat de organisatie werkt met een digitaal dossier waar ouders toegang toe hebben. GroenLinks vindt die transparantie belangrijk.

Verder heeft de fractie nog gevraagd naar de samenwerking met Attenta en Impuls en in hoeverre de aanwezigheid van veel Oekraїners invloed heeft op de activiteiten van Icare.

Volgens wethouder Ten Brink is deze doelgroep in beeld bij Icare en komt er meer werk voor deze organisatie. Het Treasurestatuut 2024 is een financieel-technisch verhaal waarover de fractie opmerkingen heeft gemaakt en vragen gesteld in de zgn. auditcommissie.

In de raad is er niets meer over gezegd.

Tenslotte

reageren

Wie wil reageren op deze Nieuwsbrief kan dat doen via aaenhunze@groenlinks.nl

Je hoeft je natuurlijk niet te beperken tot deze Nieuwsbrief. Over allerlei zaken die met het werk van de gemeenteraadsfractie te maken hebben kun je hier je vragen en/of opmerkingen kwijt. En je zou ons een groot plezier doen als je via dit mailadres laat weten dat je wel iets voor GroenLinks in de gemeente Aa en Hunze zou willen doen.

De fractie van GroenLinks in Aa en Hunze;

Marie Claire Neesen (raadslid en fractievoorzitter)

Jannie Schonewille (raadslid)

Lukas Koops (raadslid)

Kyra Wudich (commissielid)