Onze Winkel in Eext krijgt dit jaar de Groene Oorkonde voor hun aanbod van biologische en FairTrade-producten. GroenLinks Aa en Hunze zet de coöperatie ook in het zonnetje vanwege hun grote lokale betrokkenheid. Medewerker Mirjam kreeg de Groene Oorkonde uitgereikt van fractievoorzitter Marie-Claire Neesen.

Onze Winkel is een heel bijzondere winkel. De voormalige supermarkt is opengehouden dankzij een coöperatie met ruim driehonderdvijftig leden in het dorp. Participanten legden startkapitaal in en krijgen elk jaar 7% dividend in de vorm van waardebonnen. De winkel heeft geen winstoogmerk, maar zet in op sfeer, saamhorigheid en het sociale aspect (twee re-integratiebanen). Men doet er alles aan om de klant een breed assortiment aan te bieden. Zo waren er in de maand december, naast de gewone supermarktproducten, handgemaakte kerststollen, oliebollen en 'knieperties" te koop.

Er is echter meer dat deze winkel zo bijzonder maakt. De twee vaste krachten en de vele vrijwilligers spannen zich in zo veel mogelijk mogelijk duurzame producten aan te bieden. Zo kan de klant hier terecht voor duurzaam geteelde groenten en fruit. In de zomer halen vrijwilligers zelfs vers geplukte asperges en aardbeien op bij de teler. Op verzoek van klanten wordt biologisch gehakt/scharrelvlees aangeboden. En er is een scala aan fair-trade producten.

GroenLinks heeft geteld, en wat blijkt? Onze Winkel heeft in totaal veertig producten in de schappen staan met het EKOkeurmerk en ook nog eens acht FairTrade-producten. Onze Winkel is duurzaam en sociaal, net als GroenLinks. Dit is de reden dat GroenLinks Aa en Hunze met trots De Groene Oorkonde 2017 uitreikt aan Onze Winkel in Eext. Meer informatie over Onze Winkel? Kijk dan even op hun Facebook-pagina.